Musta-valkoinen maailma – Uusmoralismin aika?

Olen syntynyt kauan sitten 40-luvulla, elänyt kiihkeän nuoruuden 60-luvulla, jolloin maailma alkoi avautua, ylioppilaat ottivat kantaa ja valtasivat ylioppilastalon, tulivat mini-minimekot ja värit! Ah niin kirkkaat, ihanat värit 50-luvun anemian tilalle. Ja musta-valkoinen OP-muoti. Meillä oli kanarialinnun keltainen katto ja resedanvihreä lattia, ihanan keltainen ruokapöytä ja kirjahylly ynnä värikästä emalia.

Sitten tuli jotain vielä vapaampaa! Tuli märkä 70-luku. Alkoholista tuli luvallinen seurustelujuoma. Kutsuilla tarjoiltiin drinkkejä: Mustaa ryssää, Valkovenäläistä (mitähän Putin ja Lukašenka sanoisivat), Kampiakselia, Lentoemännän cocktailia ja muuta. Tanssiravintolassa naiset tilasivat championia tai camparia jäämurskan kanssa tai votkalla vahvistettuna Lentoemännän cocktailina.

Olin 70- ja 80-lukujen vaihteessa töissä mm. kunnallisliiton kulttuuritoimistossa Helsingissä. Sidosryhmätapaamisia ”virvoketarjoiluineen” oli pilvin pimein! Olin myös usein juhlapuhujana siellä ja täällä, ja töiden jälkeen mentiin kaljalle lähikapakkaan, johtajilla oli pitkät, kosteat lounaat ja niin edelleen. Jos oli valtakunnallinen tapahtuma, vaikkapa Kirjastopäivät tai Kansalais- ja työväenopiston valtakunnallinen kokous, paikkakunta tarjosi ruhtinaalliset tarjoilut vastaanotolla.

Sitten se loppui. Tuli 80-luku, jota alettiin kutsua uusmoralismin vuosikymmeneksi. Kunnat alkoivat säästää tarjoiluissa. Korkeintaan perunalastuja ja valkoviiniä, sillä hyvä. Puhuttiin, että oli moraalitonta pämpätä kunnan laskuun.

Sitten tuli 90-luku. Suomen ”itseaiheutettu” lama. Kiinteistöjen arvon lasku, velkojen kauheat korot, meilläkin 18 %, vuosikymmenien velkavankeudet jne. Kukaan ei enää edes unta nähnyt tarjoiluista, hyvä kun oli leipää lapsille. Minustakin tuli dekkarikirjailija, kun piti tehdä päivätöitten lisäksi työtä myös illalla ja viikonloppuna. Sellaista työtä, joka oli suhteellisen hiljaista. Harkitsin myös seksipuhelimen vastaajaksi ryhtymistä. Minulla kun oli hyvä puhelinääni.

Nyt on tultu uudenlaiseen moralismiin. Kaikki on niin sormi pystyssä varottavaa. Ei saa sanoa mustalainen, ei neekeri, ei mulatti häävin intiaanikaan. Minä törmäsin henkilökohtaisesti tähän, kun tein sopimuksen e- ja äänikirjoista ison kansainvälisen kustantamon kanssa. He lukevat älläntikun kanssa tekstiä ja kaikki, joka mahdollisesti herättää jonkun närkästystä, pitää siivota ja siistiä. Ei auta, vaikka sanon, että satamajätkä ei puhu noin, tai paperimies puhuu näin. Ei, kaikkien täytyy suoltaa moraalisesti ja poliittisesti korrektia kieltä. – Voi olla, että moralismi tunkeutuu taas kirjastoihinkin, ja täytyy poistaa hyllyistä kaikki paheksuttavia sanoja sisältävä kaunokirjallisuus.

Jos mitään ei saa enää määritellä, millaista on hajuton, mauton ja yltä päältä korrekti kirjallisuus?

Omalle kohdalleni sattui tapahtuma elävästä elämästä eteläpohjalaisessa kaupungissa. Olin keskiasteella opettamassa kulttuurikasvatusta ja otin ilman muuta kirjallisuuden yhdeksi painopisteeksi. Annoin oppilailleni yhden dekkarini juonikaavan analysoitavaksi, kun oli ensin puhuttu rakenteesta jo Aristoteleesta lähtien. Tullessani pääsäisloman jälkeen kouluun esimieheni tuli kuin myrskyn merkki puhuttelemaan minua. Oppilaani äiti on tehnyt minusta rikosilmoituksen poliisille, koska olen antanut keskiasteen oppilaille sopimatonta materiaalia luettavaksi. Esimiehen lisäys syntikuormaani oli, että olen myös markkinoinut tunnilla kirjaani!

Kirja oli muutaman vuoden takainen, joten markkinointi tuntui liioittelulta, varsinkin kun olin lahjoittanut jokaiselle kirjan… Minun piti kuulemma kerätä pois kirjat, jotka olin heille antanut ja laatia vastine rikospoliisille äidin kanteluun. Hetken piru kiusasi minua, että vihjaanko vaikka Iltasanomille, että tekevät jutun Etelä-Pohjanmaan moralismista. Sitten säälin esimiestäni ja luovuin ajatuksesta. Sen sijaan selitin, että äidinkielen opettajien liittokin oli pitänyt kirjojani sopivina, kun niissä on mm. hyvää kieltä. Ja tämä tapahtui Minun Pohjanmaallani, ei sentään onneksi Härmässä!

Koska paljon kirjoitetaan nykyään Venäjästä ja Putinin moraalista, kerrottakoon vielä itseäni hämmentänyt kannanotto. Olen viestitellyt inkerinsuomalaisen ystäväni, miehen kanssa, jonka suku on muuttanut 1700-luvulla Inkerinmaalle Kuopion lähiseudulta. Isä ja äiti olivat kärsineet Stalinin vainoista, mies itse sen sijaan oli menestynyt lentokoneinsinöörinä ja valtion palveluksessa, mutta muuttanut Suomeen erottuaan ja saadakseen kunnollista hoitoa toiselle lapselleen.

Olimme keskustelleet myös, millainen on jo Aristoteleesta lähtien ollut sankarin persoona länsimaisessa kirjallisuudessa. Ei ympäri hyvä ja hyveellinen, se ei kiinnosta lukijaa tai näytelmän katsojaa, vaan sellainen, jossa on vikoja ja huonoja puoliakin, mutta joka siitä huolimatta tekee sankarin tekoja. Inkerinsuomalainen, neuvostoaikaisen kasvatuksen saanut ystäväni ei voinut hyväksyä tällaista määritelmää. Sankari voi olla kuulemma vain täydellisen hyvä ja nuhteeton. – Herra Putinhan esittää erilaisissa propagandakuvissaan lihaksikasta sankaria, joka tekee milloin minkäkinlaisia urotekoja.

Heleena Lönnroth


Jätä kommentti