Yhdistyksen historia

Pohjanmaan Kirjailijat ry:n perustava kokous 16.12.1962

Pohjanmaan Kirjailijat ry:n perustava kokous pidettiin Seinäjoella 16.12.1962 Ilkka Oy:n omistaman lehtitalon kokoushuoneessa. Kokouksessa olivat saapuvilla seuraavat neljätoista henkilöä: professori Artturi Leinonen Vaasasta, kirjailijat Arvo Ketola ja Antero Tanninen Lapualta, kirjailija Hellevi Salminen ja opettaja Svante Huhtala Kauhavalta, postivirkailija Hilkka Tuuri ja nimismies Vilho Koskimäki Ylistarosta, toimittaja Yrjö Kujala Kokkolasta, kirjailija Reino Nieminen Seinäjoelta, päätoimittaja Paavo Fossi ja kirjailija Lauri Pakkala Ilmajoelta, kirjailija Aino-Inkeri Niemistö Laihialta, pakinoitsija Sanelma Kuuusisto Kauhajoelta ja kirjailija Matti Nummensalo Isostakyröstä.

Puheenjohtajana perustavassa kokouksessa toimi Artturi Leinonen ja pöytäkirjanpitäjänä Vilho Koskimäki. Pöytäkirjassa mainitaan, että kokousedustajat olivat tulleet paikalle keskinäisten neuvottelujen ja puhelinkeskustelujen sekä lehti-ilmoitusten ja sanomalehtikirjoitusten perusteella.

Kokouksessa Suomen Kirjailijaliiton silloinen puheenjohtaja kirjailija Martti Santavuori esitti Suomen kirjailijaliiton tervehdyksen ja menestyksen toivotukset. Santavuori totesi Kirjailijaliiton olevan erittäin tyytyväinen, kun myös Pohjanmaalle perustetaan kirjailijayhdistys. Hänen mukaansa kirjailijayhdistyksen perustaminen on myös liiton taholta nähty välttämättömäksi ja ajan vaatimusten sanelemaksi.

Yhdistyksen ensimmäiseksi hallituksen puheenjohtajaksi valittiin nimismies Vilho Koskimäki ja varsinaisiksi jäseniksi päätoimittaja Paavo Fossi, kirjailijat Hellevi Salminen ja Matti Nummensalo sekä toimittaja Yrjö Kujala. Varajäseniksi valittiin opettaja Svante Huhtala ja kirjailija Aino-Inkeri Niemistö. Kunniajäseneksi valittiin ”yksimielisesti ja innokkaasti” professori Artturi Leinonen.

Säännöissä määriteltiin yhdistyksen tarkoitukseksi ”olla varsinaisen Pohjanmaan alueen kirjailijoiden yhdyssiteenä ja keskinäisen avunannon merkeissä toimia tehokkaasti kirjallisuuden kehittämiseksi ja kirjailijoiden ammatillisten etujen ja oikeuksien valvomiseksi sekä kirjoittamisen edistämiseksi”. Tarkoitus on pysynyt samana nykyisissäkin säännöissä.